•  
  •  
 

Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal

Abstract

The process of globalization observed all over the world, like other industries, requires clustering of the education sector. The process of globalization has also led to a sharp increase in competition in the market of educational services. In such competitive conditions, the cluster is a means of using the power of the globalization process against itself. Combining the subjects of education, science and production around a common goal increases their potential. And the cluster of pedagogical education provides for such cooperation. The article is devoted to the scientific point of view of ensuring the competitiveness of the subjects of the market of educational services through clusters. The concept of a pedagogical educational cluster is described, its necessity, implementation processes, principles and directions are shown. The author made comments on the goals, functions, principles and directions of development of the cluster of pedagogical education. Organizational aspects, practical significance, and theoretical bases for implementing a pedagogical educational cluster in practice are highlighted. The author tried to base his views on the views of Western scientists. The research of Western scientists on the educational cluster is analyzed and the author's attitude to them is expressed. Scientific conclusions about the social, economic, legal, marketing and pedagogical consequences of education clustering are presented.

First Page

36

Last Page

54

DOI

https://www.doi.org/10.51348/tziuj2021S24

References

  1. Porter M. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Cambridge, 1980.
  2. Шамова Т.И. Кластерный подход к развитию образовательных систем // Взаимодействия образовательных учреждений и институтов социума в обеспечении эффективности, доступности и качества образования региона: Материалы 10 Международного образовательного форума (Белгород. 24–26 окт. 2006 г.): в2 ч. / БелГУ, МПГУ, МАНПО; отв. ред. Т.М. Давыденко, Т.И. Шамова. Белгород: Издательство БелГУ, 2006. Ч. 1. C. 24–29.
  3. Актуальные проблемы бизнес-образования : материалы XIV Междунар. науч.-практич. конф., 16–17 апр. 2015 г., Минск / Бел. гос. ун-т, Ин-т бизнеса и менеджмента технологий. Минск: Национальная библиотека Беларуси, 2015. С. 298-301.
  4. Кривых С.В. Кластерный подход в прфессиональном образовании / С.В.Кривых // академия профессионального образования. 2014. №3-4. С. 7-13.
  5. Осечкина Л.И. Кластерный подход как условие повышения эффиктивности деятельности вуза / Л.И.Осечкина // Высшее образование в России. 2012. №8-9. С. 73-76.
  6. Сидорин А.В. Система формирования кадрового потенциала высокотехнологичных отраслей промышленности на основе кластерного подхода / А.В.Сидорин // Интернет- журнал «Науковедение». 2012. №4. С. 1-7.
  7. Фроловская М.Н. Становление профессионального образа мира педагога на основе кластерного подхода / М.Н. Фроловская // Инновационные технологии в науке и образовании: сб. статей II ПНМК, Пенза, 23 янв. 2017 г. / МЦНС «Наука и Просвещение»; под общ.ред. Г.Ю.Гуляева (и др.). Пенза, 2017. С. 210-212.
  8. Давыдова Н.Н. Игошев Б.М. и др. Образовательный кластер как системообразующий компонент региональной модели непрерывного педагогического образования // Педагогическое образование в России. 2014. № 10, 75 с.
  9. Шарай Н. Кластерный подход в интеграции, «УГ Москва», №15 от 14 апреля 2015 года.
  10. 10. Khodjamkulov, U., Botirova, S., Shofkorov, A., & Abdirimova, I. (2020). Bases of Organizing Cooperation between Educational Institutions through Clusters (on the Example of the Education System of Uzbekistan). Journal of Critical Reviews, 7(12), 166-169. https://dx.doi.org/10.31838/jcr.07.12.47
  11. Mardonov, S., Khodjamkulov, U., Botirova, S., & Shermatova, U. (2020). The Need to Educate Young People with the Spirit of Patriotism in the Context of Globalization. Journal of Critical Reviews, 7(12), 243-247. http://dx.doi.org/10.31838/jcr.07.12.29
  12. Khodjamkulov U.N. (2020). Necessity and conditions for forming a cluster of pedagogical education (on the example of the education system of Uzbekistan). E European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol. 8 No. 4, 2020, Part II ISSN 2056-5852. 233-237. http://www.idpublications.org/ejrres-vol-8-no-4-2020-part-ii/
  13. Ботирова Ш.И. (2020). Об обучении студентов филологии основам анализа и литературным терминам. Преподавание языка и литературы, 7(7), 82-83.
  14. Botirova, S. (2020). The Role of Artistic Psychology in the Metaphorical Harmony of Man And the Reality of Life. Asian Journal of Multidimensional Research, 9(4), 16-20.
  15. Botirova Sh.I. (2020). For Students of Philology Teaching Literary Conditions of Learning Basic Analysis. Science and Education, 1(5), 110-113.
  16. Botirova Sh.I. (2020). Problematic Aspects Related To the Use of Educational Technologies And Interactive Methods In The Classroom. International Journal of Multidisciplinary Research, 6(8), 539-541.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.